5 Σεπ 2009

Ο σουρεαλισμός στη μετάφραση και στην επιστήμη


Δεν διακρίθηκα ποτέ για τις επιδόσεις μου στις θετικές επιστήμες. Ακόμα σήμερα με το που ακούω τη λέξη «ονοματολογία», ακόμα και σε πολιτικό ρεπορτάζ, αλλάζω πεζοδρόμιο γιατί μου θυμίζει χημεία. Κι όσο για τις γνώσεις μου... είναι σαν να μη διδάχτηκα ποτέ χημεία, κι ούτε άλλωστε και φυσική – ακόμα θυμάμαι σε κάτι εξετάσεις νά’χω βάλει τα γέλια μόνη μου γιατί σ’ένα πρόβλημα κατέληξα στο σουρεαλιστικό συμπέρασμα ότι γ=γ... Και τα μαθηματικά βέβαια ήταν πάντα το καλύτερό μου. Άλυτο μυστήριο για την επιστήμη παραμένει πώς πήρα καλό βαθμό στα μαθηματικά του GRE. Εγώ με το ζόρι κάνω απλές αριθμητικές πράξεις – ούτε την προπαίδεια δεν θυμάμαι (δηλαδή τη θυμάμαι μέχρι το 5 περίπου και μετά το 10).


Ωστόσο φαίνεται ότι υπάρχουν και χειρότεροι από μένα, που δεν έχουν καν την αίσθηση του μεγέθους. Διάβασα στην Ελευθεροτυπία ότι, σύμφωνα με επιστημονική μελέτη, όσοι «έχουν μηρούς με διάμετρο πάνω από 60 εκ.» έχουν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν καρδιοπάθειες. Εεε;! Όχι ότι θυμάμαι πώς υπολογίζουμε από τη διάμετρο την περίμετρο ενός κύκλου (κάτι μ’εκείνο το 3,14 δεν ήταν;), αλλά η απλή λογική λέει ότι κάτι με διάμετρο 60 εκ. θα έχει μεγάλη περίμετρο – πολύ μεγάλη! Ποιανού οι μηροί μπορεί να είναι τόσο μεγάλοι; Του Κολοσσού της Ρόδου; Του αγάλματος της Ελευθερίας; Ενήλικου ελέφαντα; Πάντως όχι ανθρώπου. Κολώνα με διάμετρο 60 εκ. είναι μάλλον αρκετά μεγάλη για να στηρίξει πενταώροφο κτήριο...


Κι αποφασίζω να πάω να διαβάσω την είδηση στην πηγή την οποία αναφέρει η Ελευθεροτυπία, το BBC. Και όντως: 60 εκ. circumference λέει, δηλαδή περίμετρος, περιφέρεια. Εδώ βέβαια αρχίζει ο άλλος σουρεαλισμός: τι θα πει 60 εκ. περιφέρεια; Για όλους τους ανθρώπους; Γιατί αν είσαι 2 μέτρα, μάλλον είναι λίγο. Αν πάλι είσαι 1.50 μάλλον είσαι ευτραφής. Κι επίσης δεν διευκρινίζεται: λίπος πρέπει να είναι όλο αυτό ή μύες; Να ξέρουμε κι εμείς τι να κάνουμε: να το ρίξουμε στα παγωτά, τις τιραμισού και τα προφιτερόλ ή στη γυμναστική για να αποκτήσουμε μηρούς επιθετικού της Τσέλσι;


Ο πραγματικός σουρεαλισμός βέβαια είναι ο εξής: δεν ξέρω αν απλώς δεν αναφέρεται στη σχετική είδηση, αλλά με ποια ακριβώς λογική έγινε αυτή η μελέτη; Ποιος ακριβώς ήταν ο στόχος, γιατί επέλεξαν να μετρήσουν μηρούς κι όχι π.χ. μπράτσα; Και το κυριότερο: απλώς μέτρησαν στατιστικά δεδομένα; Δεν βρήκαν μια λογική, αιτιακή σχέση μεταξύ μηρών και καρδιακών νοσημάτων; Γιατί αν δεν βρήκαν, τότε όλο το αποτέλεσμά τους μπορεί να μην είναι τίποτα παραπάνω από μια απλή σύμπτωση. Επίσης, μας λένε πώς ακριβώς πρέπει να διαβάσουμε και να χρησιμοποιήσουμε τα συμπεράσματά τους; Γιατί από την είδηση δεν φαίνεται να ξέρουν ούτε κι οι ίδιοι...


Κι αναρωτιέται κανείς: με ποια κριτήρια γίνονται τέτοιες μελέτες; Προσπαθούν εδώ και χρόνια να μας πείσουν πως ό,τι δεν έχει άμεση – και προσοδοφόρα – εφαρμογή, δηλαδή όλες οι έρευνες κοινωνικών κι ανθρωπιστικών επιστημών κι οτιδήποτε στις θετικές επιστήμες δεν μεταφράζεται αυτομάτως σε ευρώ, δεν αξίζει να χρηματοδοτείται. Κάτι τέτοιες σουρεαλιστικές έρευνες σε τι ακριβώς χρησιμεύουν; Πάντως εγώ άρχισα να νιώθω καλύτερα με το αντικείμενο της δικής μου έρευνας: τουλάχιστον μπορώ να εξηγήσω ποιος είναι ο στόχος του και με τι κριτήρια και πηγές γίνεται...


6 σχόλια:

dytistonniptiron είπε...

Ορίστε:
http://www.enet.gr/?i=arthra-sthles.el.home&id=79004
Έλεγα να το κρατήσω για την ετικέτα μου "τρελοί επιστήμονες", αλλά στο χαρίζω!

Τουρνέ στα νησιά είπε...

χαχαχα
60εκ διάμετρος! καλά όταν κάνανε την μετάφραση δεν σκέφτηκε κανένας να κάνει μια μέτρηση στον δικό του μηρό και να καταλάβει το γελοίο του πράγματος?
μιλάμε για μηρούς με περίμετρο 1.90μ περίπου! δεν θα τους έφτανε ούτε η μεζούρα!

k2 είπε...

@ Δύτη,
πολύ καλό! Σ'ευχαριστώ. Ας ανταποδώσω κι εγώ: οι Τουρκάλες αγελάδες που θέλουν να ακούνε... αραμπέσκ για να παράγουν γάλα: http://taraf.com.tr/haber/40191.htm

@ Τουρνέ,
μα εσύ είσαι καλός! το υπολόγισες κιόλας! :)

dytistonniptiron είπε...

Oryantalist inekler! χαχαχα, πολύ καλό!

krotkaya είπε...

Αυτές οι έρευνες χρησιμέύουν στο να εξυπηρετήσουν τους σκοπούς αυτών που τις χρηματοδοτούν. Αν πχ αυτή εδω την χρηματοδότησε η σοκολατοβιομηχανία Μαρς, το πιάνεις το συμφέρον, όχι;

Κατά τα άλλα, γιατί ξεσκιστήκατε στο γράψιμο αυγουστιάτικα που όλος ο κόσμος λείπει; Τώρα έχω πολύ χόμγουορκ!

Παλι καλά που επανήλθατε πάντως!Κι εμένα μου είχατε λείψει!

k2 είπε...

@ krotkaya,
Αυτό ακριβώς είναι που με εκπλήσσει: εδώ δεν μπορώ να τους καταλάβω αν τους χρηματοδότησε σοκολατοβιομηχανία ή αλυσίδα γυμναστηρίων :)
Ε, τι να κάνουμε, εγώ δεν έλειπα όλο τον Αύγουστο κι είχα χρόνο :) Νομίζω πάντως ότι θα τα καταφέρεις με το χόμγουορκ!