12 Οκτ 2009

La prêtraille

Πρόσφατα είχα μια διαφωνία με μια φίλη Γαλλίδα για την ύπαρξη ή μη μιας λέξης στα γαλλικά. Εγώ έλεγα ότι στα γαλλικά υπάρχει η λέξη prêtraille, που αποδίδει επακριβώς αυτό που στα ελληνικά λέμε παπαδαριό – γεγονός που με συγκινούσε βαθύτατα, όπως με συγκινεί και η ύπαρξη (επιβεβαιωμένη αυτή) στα γαλλικά της λέξης flicaille (από το flic = μπάτσος), ακριβώς αντίστοιχης της ελληνικής λέξης μπατσαριό. Η φίλη μας, λοιπόν, ισχυριζόταν ότι δεν έχει ακούσει ποτέ της τη λέξη prêtraille, κι ότι άλλωστε ακούγεται πολύ περίεργα, σαν ρωσικά, κι άρα αποκλείεται να υπάρχει. Ε, τελικά το κοιτάξαμε στο λεξικό και ικανοποιηθήκαμε και οι δύο: η λέξη υπάρχει, αλλά είναι παλιά και δεν χρησιμοποιείται πια.

Άσχετα όλα αυτά, αλλά χρειαζόμουνα μια εισαγωγή (και να πουλήσω μούρη με τις γνώσεις μου). Λοιπόν, έχω μια καλή και μια κακή είδηση. Θα ξεκινήσω από την κακή. Διαβάζοντας τι γίνεται στην όμορφη πατρίδα μας, έπεσα πάνω στον μητροπολίτη Θεσσαλονικής. Και δεν ήταν μόνος του: φαίνεται ότι για κάποιο λόγο (επέτειος του Μακεδονικού Αγώνα, λέει, ομολογώ ότι δεν γνώριζα την ύπαρξη τέτοιας επετείου) όλες οι «αρχές του τόπου» παρήλασαν σήμερα από τον καθεδρικό ναό της Θεσσαλονίκης. Κι όλοι έκαναν δηλώσεις: ο μητροπολίτης μέσα στην εκκλησία, οι υπόλοιποι (υφυπουργός, πρώην υπουργός, βουλευτές...) απέξω. Και μόνο η εικόνα μού φάνηκε τρομακτική: πολιτικές δηλώσεις με φόντο την εκκλησία; Α, και το βασικό θέμα ήταν αν θα πρέπει (πρέπει, σύμφωνα με τον μητροπολίτη και τον μέχρι πρότινος υπουργό) να υπάρχει Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης. Ο βασικός λόγος γι’αυτό είναι, αν κατάλαβα καλά, η προστασία της Μακεδονίας, που την επιβουλεύονται αυτοί οι κακοί κι ακατόνομαστοι βόρειοι γείτονές μας.

Η καλή είδηση, αν επιβεβαιωθεί, είναι ομολογουμένως πολύ καλή: ο Υπουργός Οικονομικών δηλώνει ότι θα φορολογηθεί η εκκλησιαστική περιουσία. Ειλικρινά θα τον παραδεχτώ τον Παπανδρέου αν προχωρήσει σε κάτι τέτοιο. Και νομίζω ότι, με την άνετη πλειοψηφία που πήρε, μπορεί να το κάνει. Πραγματικά θα έχει προσφέρει κάτι αυτή η κυβέρνηση... Χαίρομαι, επίσης, που οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ορκίζονται στη βουλή με πολιτικό όρκο κι όχι θρησκευτικό. Είναι θέμα αρχής: η θρησκεία και η πολιτική δεν έχουν καμία δουλειά να μπλέκονται (κι αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι καλό και για την ίδια τη θρησκεία).


12 σχόλια:

koulpa είπε...

καλώς σας βρήκα κουπέκια.. σας είχα ξαναβρεί αλλά σας έχασα μέσα σε τοσα φορμάτ που έχω αναγκαστεί να κάνω.. :):)
για μένα και να μην υπήρχε θρησκία δε θα με χαλουσε.. αλλά μάλον ο περισσότερος κόσμος τη χρηάζεται.. μάλον για να καλήψη την ανηθικότητά τους με μια ψευδοηθική τυπολατρία.. :):)
την καλησπέρα μου :):)

cynical είπε...

Καλημερα κ2,

Μα γιατι σε παρεξενεψε η "πολιτική με φοντο την εκκλησια;". Μηπως τις προαλλες δεν ηταν η εκκλησια που ορκιζε την κυβερνηση και καποιοι,(υπουργοι της κυβερνησης δηλαδη) απο υπερβαλλοντα ζηλο φιλουσαν μαλιστα και το χερι του μητροπολιτη;

Το μονο που ευχομαι ειναι οταν ανακοινωθει η φορολογηση της εκκλησιαστικης περιουσιας να μην πηξει η ελλαδα απο συλλαλητηρια...

Кроткая είπε...

μα, τι λες κουπέπι? δεν το ξέρεις πως η θρησκεία πολιτεύεται από αρχαιοτάτων χρόνων?

Να δούμε για την εκκλησιστική περιουσία. Τον Τρίτση τον θυμάσαι?

Τις ταυτότητες με το Σημίτη?

Τουρνέ στα νησιά είπε...

επιτέλους να καταργηθεί και η πρωινή προσευχή και ο εκκλησιασμός (Τριών Ιεραρχών,25 Μαρτίου κτλ) στα σχολεία.

Ο καθένας με τον πόνο του ;-)

k2 είπε...

@ koulpa,
καλωσήρθες! χμ... κι εμένα αδιάφορη μ'αφήνει η θρησκεία. σέβομαι βέβαια τους ανθρώπους που είναι θρήσκοι, αλλά θεωρώ ότι η θρησκεία πρέπει να παραμένει ιδιωτική υπόθεση του καθένα κι όχι να μπλέκεται στην πολιτική.

@ cynical,
δυστυχώς δεν με παραξένεψε, αλλά εξακολουθώ να σοκάρομαι...

@ Κρότκαγια,
... κι όπως ξέρεις στην Ελλάδα εκκλησία και κράτος άρχισαν να μπλέκονται από τα μέσα του 19ου αιώνα και μετά, για πολύ συγκεκριμένους λόγους.
τον Τρίτση δεν τον θυμάμαι, ήμουν μικρή τότε :)
τις ταυτότητες με τον Σημίτη τις θυμάμαι (και τα συλλαλητήρια που γράφει κι η cynical), και πραγματικά του αναγνωρίζω ότι έκανε αυτό που έπρεπε να κάνει και δεν οπισθοχώρησε μπροστά στα ράσα.

@ Τουρνέ,
τον καταλαβαίνω τον πόνο σου... αλήθεια, είσαι αναγκασμένος να συμμετέχεις σ'όλα αυτά;
πού να έβλεπες στο σχολείο που πήγαινα εγώ: 2 φορές τη μέρα προσευχή, μια στα ελληνικά, μια στα γαλλικά! (α, σαν να μου έδωσες ιδέα για ποστ εδώ :))

Τουρνέ στα νησιά είπε...

ναι βρε είναι υποχρεωτικό δες και το σχετικό ποστ http://tournestanisia.blogspot.com/2009/08/blog-post.html

Υ.γ Άντε βρε μπεμπέκα που δεν θυμάσαι και τον Τρίτση! :-)

k2 είπε...

πω πω Τουρνέ! τώρα καταλαβαίνω το δράμα σου! δηλαδή όταν δεν γίνεται η προσευχή έξω είσαι αναγκασμένος να την κάνεις εσύ, και να σταυροκοπιέσαι; νομικός δεν είμαι, αλλά μου ακούγεται σαν κατάφωρη παραβίαση δικαιωμάτων. σίγουρα δεν μπορείς να κάνεις μια καταγγελία στον συνήγορο του πολίτη; και το συνδικαλιστικό σας όργανο τι κάνει; έχω και μάνα εκπαιδευτικό και θυμάμαι κάτι αμείλικτες απεργίες της ΟΛΜΕ - γι'αυτό το θέμα δεν λένε τίποτα;
:) καλά, καλά... δεν είμαι και τόσο μικρή: τον Τρίτση γενικά τον θυμάμαι, θυμάμαι αμυδρά κι ότι ήταν υπουργός παιδείας, αλλά ειλικρινά δεν θυμάμαι τι είχε κάνει σε σχέση με τη θρησκεία ή την εκκλησία.

Кроткая είπε...

Ρεμάλι,
να ζητήσεις "πολιτική" προσευχή, σαν την "πολιτική" ορκωμωσία!

Κι αν είναι να καταργηθεί ο εκκλησιασμός (που συμφωνώ), τότε πρέπει να καταργηθούν και οι θρησκευτικές αργίες: Χριστούγεννα, Πάσχα, 3 Ιεράρχες, Άγιο Πνεύμα και τα συναφή (βοήθειά μας!).

Τουρνέ στα νησιά είπε...

@κ2
Δεν σταυροκοπιέμαι και όταν βρέχει δεν κάνω προσευχή στην τάξη (αν θέλουν ας μου κάνουν περικοπή μισθού) μια φορά με ρώτησε μαθητής αν θα κάνουμε προσευχή και του είπα πως αν το έχει ανάγκη μπορεί να προσευχηθεί από μέσα του.
Οι συνδικαλιστές μας είναι για τα μπάζα!

Υ.γ καλά θα κάνω πως το πιστεύω για τον Τρίτση


@Κροτ
Δεν σε πιστεύω κοπελιά!
Χρησιμοποιήείς τα ίδια επιχειρήματα με τον θεολόγο μας!
Με την ίδια λογική και η Κυριακή θρησκευτική αργία (και το Σάββατο) είναι άρα να δουλεύουν οι άθεοι και τις Κυριακές (και τα Σάββατα).
Μπορούμε κάλλιστα να έχουμε αργίες μη θρησκευτικού περιεχομένου (ας ονομάζονται χειμερινές και εαρινές διακοπές αντίστοιχα).

Υ.γ Δηλαδή το καλοκαίρι που δεν δουλεύουμε για 2 μήνες τι γιορτάζει η εκκλησία?

2ο Υ.γ Υπάρχει πολιτική προσευχή?
Λίγο οξύμωρο το σχήμα.
Αν και μπορώ να φανταστώ μία του ΚΚΕ
" Πατερούλη ημών Στάλιν ....."

k2 είπε...

@ Κρότκαγια,
φαντάζομαι ότι εννοείς να αντικατασταθούν οι θρησκευτικές αργίες από αλλές, μη θρησκευτικές...

@ Τουρνέ,
ρε κακό πού'χω πάθει μ'αυτό τον Τρίτση! :) τι να κάνω για να σε πείσω καλό μου παιδί; σε τι να ορκιστώ, που είμαι κι άθεη; να μου καεί το dvd; (έχει ήδη καεί) να τα φτύσει η ηρωική Λουλού μου (το πεζώ);

επί της ουσίας, εύγε πολλαπλώς:
1. για τη στάση σου στο θέμα της προσευχής
2. για το θέμα της πολιτικής προσευχής το μυαλό σου δούλεψε πολύ σωστά (τώρα εσύ μπορεί να είσαι κοινωνιολόγος ή κάτι τέτοιο και να με θεωρήσεις απίστευτα ξερόλα που σου το λέω αυτό, οπότε pardon εκ των προτέρων). ακριβώς κάτι τέτοια καθεστώτα έχουν προσπαθήσει να φτιάξουν ένα πολιτικό υποκατάστατο στη θρησκεία, π.χ. στα τουρκικά σχολεία οι μαθητές το πρωί λένε έναν "όρκο" που τελειώνει με το περίφημο "τι πεφήφανος όποιος λέει είμαι Τούρκος". και φυσικά όλοι οι σκεπτόμενοι άνθρωποι θέλουν να καταργηθεί πια αυτός ο όρκος, για τους ίδιους πάνω κάτω λόγους που εσύ δεν γουστάρεις την προσευχή.

Τουρνέ στα νησιά είπε...

Δεν είμαι κοινωνιολόγος, αν και είχα κάνει στην σχολή "κοινωνιολογία της εκπαίδευσης" (με 5 πρέπει να το πέρασα).
Κοίτα αν είναι να αντικαταστήσουμε την προσευχή με αντίστοιχο όρκο (π.χ "τι περήφανος όποιος λέει είμαι Έλληνας") , δεδομένου και του προβλήματος του ρατσισμού , καλύτερα να κρατήσουμε την προσευχή.

Υ.γ και εγώ ένα πεζώ 306 έχω ,τον "Λέων"! Δεν μπορείς να φανταστείς τι έχει τραβήξει τόσα χρόνια στα νησιά ,τζιπάκι τον έχω κάνει!

k2 είπε...

@ Τουρνέ, μπονζούρ!
Ιστορία που μου μετέφερε Τούρκος φίλος: ζευγάρι φίλων του έχει παιδάκι στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Γυρνάει μια μερά το παιδί στο σπίτι και ρωτάει: "μαμά, μπαμπά, θέλω ποδήλατο, σε ποιόν να προσευχηθώ να μου το φέρει, στον θεό ή στον Ατατούρκ;" Σύξυλοι οι γονείς, γιατί, αριστεροί γαρ, δεν είναι ούτε με τον Κεμάλ ούτε με το Ισλάμ. Το σκέφτονται λοιπόν και του λένε: "ο Ατατούρκ σίγουρα δεν ήταν θεός. Για την ύπαρξη ή μη του θεού δεν μπορούμε να είμαστε εντελώς σίγουροι, οπότε ζήτα το από τον θεό..."
Α, η δικιά μου, η Λουλού, είναι 206 (κόκκινη, γκομενάρα) κι όντως δεν μασάνε πουθένα αυτά τ'αυτοκίνητα!